Speed kitesurf event - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van katja - WaarBenJij.nu Speed kitesurf event - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van katja - WaarBenJij.nu

Speed kitesurf event

Door: Katja

Blijf op de hoogte en volg

14 April 2007 | Frankrijk, Parijs

Jeetje, ik ben alweer 3.5 maand in Nederland. Het moet niet gekker worden. Voor mijn doen is dat toch behoorlijk lang. Het is wel wennen om 5 dagen per week 8 of meer uur te werken.Vermoeiend, maar ontzettend leuk! Elke dag nieuwe mensen en andere dingen leren, veel onderweg naar klanten en regelmatig een gezellige borrel. Een beetje de business woman uithangen bevalt me wel!

Toch ben ik ontzettend blij dat ik er een week uitmag en weer heerlijk relaxed kan gaan kiten. De afgelopen maanden heb ik bizar weinig kunnen trainen. En dat bevorderde niet altijd mijn humeur om het zachtjes uit te drukken.

Afgelopen dinsdagnacht ben ik met Rolf de auto in gestapt en zijn we afgezakt naar Zuid Frankrijk: Port St Louis (vlakbij Marseille). Een dorp in the middle of nowhere. Dit dorpje ligt namelijk in de Camarque; een groot vlak natuurgebied dat deels onderwater loopt. Heel apart met overal reigers en flamingo's. We zitten daar in een soort stacaravan samen met pa en ma die achteraan gekomen zijn.

Donderdag gaan we vol goede moed naar de skippersmeeting. Er staat echter weinig wind en de voorspellingen lijken ook niet geweldig. Vandaag gaat het duidelijk niet gebeuren.Prima om even te relaxen en kennis te maken met de speedkiters van deze wereld. Veel Franse grote mannen tussen de 28 en 35. Heel wat anders dan de freestyle scene van de afgelopen jaren. Ik moet zeggen dat dit mij op het eerste gezicht beter bevalt ;-)

Er doen in totaal 34 mannen en 5 vrouwen mee. 3 van deze vrouwen zijn zeer ervaren speedkitesters, dus dat wordt een uitdaging. Voor Rolf is het vooral erg interessant om alle zelfgemaakte speedboards van de heren te zien. Hij is al maanden bezig met een speedkiteproject voor zijn studie, dus dit is erg leerzaam voor hem.

Vrijdag ziet het weerbeeld er al stukken beter uit. Nou ja, beter... het regent pijpenstelen en het is grijs en grauw, maar de wind komt wel goed doorzetten. Echter blijkt de route naar het wedstrijdgebied odergelopen. Met boten worden we naar de punt van een soort schiereiland gebracht. Daar is het zoeken naar een droog plekje om je kite op te pompen en je lijnen uit te lopen. De wedstrijd is nog neit eens begonnen en het is nu al 1 groot avontuur! Er staat een vlagerige windkracht 5 tot 6, maar ons hoor je neit klagen. We kunnen het water op.

Voor mij is alles nieuw hier. Ik heb nog geen wedstrijdervaring en ook al mn materiaal is nieuw. Jort heeft de afgelopen weken hard gewerkt aan een speedboard voor mij, dus ik kan niet wachten deze uit te proberen! Ook vaar ik met een ander type vlieger dan normaal en heb ik een zittrapeze. Alles anders en nieuw dus, maar het voelt harstikke goed en ik heb er zin in!
Een speedwedstrijd zit als volgt in elkaar. Iedereen gaat voor 1.5 uur het water op. Mannen en vrouwen tegelijk. Je vaart schuin tegen de wind in naar het begin van het parcour. Om de beurt start iemand schuin met de wind mee en probeert zo snel mogelijk de afstand van 500 meter af te leggen. Deze afstand is gemarkeerd door boeien. De snelheidsregistratie gaat met camera's. Er kunnen dus meerder mensen de afstand tegelijk afleggen, mits de startafstand zo'n 100 meter is. Aan het einde keer je weer om en vaar je terug naar het begin. Een heat van 1.5 uur kan een aantal keer per dag gevaren worden. Al met al sta je dus veel langer op het water dan met een freestyle wedstrijd en ben je veel intensiever met je sport bezig. Iets dat mij goed bevalt.

In de eerste heat is het vooral nog verkennen en kijken hoe alles in zn werk gaat. Ik durf steeds wat harder en zet lekker tijden neer. In totaal vaar in 8 runs (8 keer die 500 meter en terug dus). Na een pauze van een half uur (die ik gebruik om een powernap te doen onder mn kite... sommige mensen kunnen overal slapen) gaan we weer aan de slag. De wind is nu vlageriger en is lastiger in te schatten. Daardoor kan je bijvoorbeeld heel hard gaan op de eerste 250 meter en de laatste meters haast geen wind hebben. Lastig dus. Na een uurtje valt de wind compleet weg en wordt de wedstrijd afgelast. Alle natte spullen worden weer in de boten gehezen en terug gevaren naar het vaste land.
Daar wacht mij een aangename verrassing. Namelijk de uitslagen... In de eerste heat ben ik 3de geworden en in de 2de heat vierde, waardoor ik 4de overall sta. Wat mij opvalt, is dat het verschil met de ervaren speedkiters marginaal is.
Kortom, ik kan dus heel leuk meekomen met de speedtop! Bovendien, en dat is nog veel gaver, heb ik een nieuw Nederlands record gezet!!! En wel met 54 km/h! helemaal top dus! Dat wordt lekker slapen vannacht..

  • 14 April 2007 - 17:51

    Jort:

    tjooooooooopppppppppppppppppppppoieeeeeeeeeeeee, heel goed meid... knal die wijven er maar uit...

  • 15 April 2007 - 21:18

    Wendy:

    Hey Kat,

    Ik wist niet eens dat je weg was, maar je site staat onder m'n Favorieten en tja, toeval bestaat niet!

    Gaaf hoor, 4 de overall, zet hem op! Nieuw NL record is natuurlijk ook wreed :)

    Tja, ik heb echt op de meest gekke plekken geslapen, maar onder een kite... Nope, die moet er nog ooit een keer van komen ;)

    Succes nog en vooral veel plezier!

    Liefs

  • 09 Mei 2007 - 19:56

    Wendy Weer:

    Ik vind Vrouwenpolder ook aardig buitenland, komt daar ook nog een stukje over :D

    Kus

  • 30 Mei 2007 - 16:33

    Jack De Brabander:

    hallo Katja, als ik je site zie, wat een leven! al die mooie stekken op aarde! Katja, ik zag dat jij een speedboardje door Jort had laten maken. Is het mogelijk dat ik in contact kan komen met hem voor een boardje. Speedboards hebben ze meestal alleen te koop in het buitenland. Dus... ik zou er zeer blij mee zijn! kan ik ook een beetje dromen.........

    groeten,

    jack

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 135000

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: