Walking, hiking and tramping - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van katja - WaarBenJij.nu Walking, hiking and tramping - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van katja - WaarBenJij.nu

Walking, hiking and tramping

Door: Katja

26 November 2006 | Nieuw Zeeland, Nelson

Pauline en ik hebben echt een nieuwe hobby erbij: hiking! Bijna elke walk die er in de Lonely Planet beschreven staat, proberen wij te doen. Hiking of tramping is eigenlijk hetzelfde. Het pad is wat minder begaanbaar en de uitdaging is wat groter. Deze variant heeft dus duidelijk de voorkeur boven walking.

Hiking outfit
Over het algemeen vallen wij redelijk op met onze hiking outfit. Waar wij gympen of slippers dragen, loopt de gemiddelde geitenwollen sok op dikke bergstappers. Onze actie in Tongariro National park spande de kroon. Ondanks de regen en het grijze weer wilden we toch op pad. Bij het informatiecentrum naar de routes gevraagd en hup op pad. Mijn enige regenprotectie is mijn one-size-fits-all poncho. Past prima als ik mn rugzak ophoud. Echter hadden we geen van beiden echt opgelet bij de uitleg over de track en waren we binnen 10 minuten terug om nog een keer de weg te vragen. Nou, die vrouw zag ons aankomen, ik dacht dat ze erin bleef! Pauline had toch maar even dr sokken in haar Teva's (jesus nikes) aangetrokken vanwege de kou en ik in mn poncho. Ik dacht dat we ons toch redelijk aangepast hadden…
Taranaki staat vervolgens op de planning. Deze vulkaan heeft prachtige tracks. Echter zegt men over de berg dat wanneer je hem ziet, het binnenkort gaat regenen. En wanneer je hem niet ziet, het al regent. Wij hebben hem niet gezien… zegt dat genoeg?

Paulines birthday
Precies op tijd zijn we in Wellington (helemaal in het zuiden van het noordelijke eiland) om Pauline’s verjaardag eens goed te vieren. Alhoewel we de volgende dag om 9 uur bij de bootterminal moeten zijn, kan een biertje (of twee) er wel vanaf. Niet dat Wellington de leukste kroegen heeft die ik ken, maar het is toch goed vertoeven tot een uurtje of 5. Wekkers heb ik niet gehoord. Om kwart voor 9 begint het pas door te dringen wat die geluiden zijn. In mega tempo door de douche gerend, spullen ingepakt en de mega zware tassen door de stad gesleept. Half 10 aangekomen bij de boot, en we blijken ruim op tijd te zijn. Pfff, de walk is toch wat minder bevallen dan de rest.

Golden Bay
Met dit avontuur hebben het noorder eiland goed afgesloten. Het zuidereiland begint met twee relax-dagen in Nelson bij Cindy. Van haar mogen we de Van (Toyota busje) lenen om Golden Bay te gaan verkennen. Wat een geweldig gebied is dat zeg! In deze omgeving doen we verschillende 1.5 hour walks door farmlands met honderden schapen, over woestijnachtige zandduinen en over enorme stranden met rotspartijen in de vorm van een boog. Het lijkt hier echt of je aan het einde van de wereld beland bent. Het is dan ook flink balen als je in de verre verte nog wat mensen ziet lopen ;-)

Abel Tasman National Park
Crème de la crème is het Abel Tasman park. Een uitgestrekt heuvelgebied met gevarieerde bebossing langs een rotsachtige kust met tropische baaien. Het eerste deel van het park leggen we per zeekayak af. In eerste instantie lijkt dit peddelen heel erg zwaar, maar na een half uurtje hebben we de ‘swoeng’ te pakken en speren we vooruit. Echt geweldig om vanaf de groenblauwe wateren de baaien van dit park te bewonderen. Een echte aanrader!
Na een tocht van zo’n 6 uur komen we aan bij onze campsite. Cindy heft ons haar tentje geleend. Vol geode moed beginnen we aan de opbouw, maar al snel twijfelen we of we wel de geode meegekregen hebben. Het lijkt wel een 1persoons tent! En zeker de lengte is niet berekent om twee lange tantes. Maar goed, het lukt ons om met al onze spullen in de tent te kruipen. De rits zit nog amper dicht of de regen begint… en niet veel later het onweer en de windstoten. Prachtig… net waar we op zitten te wachten. Ach ja, gaat het echt mis dan word je vanzelf wakker, dus je kan net zo goed gaan slapen.
Volgende ochtend bij het wakker worden straalt het zonnetje. Inpakken en op pad dus maar. Voor ons ligt een 6 uur duurende walk over de heuvels en langs de baaien van Abel Tasman. Wat een tocht zeg! In ons tempo (langzaam kunnen we niet) doen we er 4.5 uur over, dus ruim de tijd voor en frisse duik (het water is kooouuuddd) en zonnen op het strand (ook voor het eerst).

Op de planning staan nu een hoop walks in het zuiden. Vanaf morgen gaan we langs de westkust afzakken. We houden jullie op de hoogte!

• 26 November 2006 - 15:00

Leo:

haha sexy hoor kat in die poncho!! Als het maar werkt daar gaat het toch om. Maar zelfs met al die regen klinken je verhalen nog aantrekkelijk hoor!
    kus en veel plezier nog

• 26 November 2006 - 15:32

Ditte En Frank:

Hoi dames,
    We hebben net naar Katja op SBS 6 zitten kijken en nu ook nog "flitsende" beelden en verhalen uit NZ! Geweldig: we genieten op afstand mee en vinden het mooi dat jullie zo aan elkaar gewaagd zijn. Gelet op jullie uitrusting en de vrolijke toet van Pauline in de kayak, zal het wel lukken om de geiten wollen sokken op afstand, en het alleen op de wereld gevoel vast te houden. We blijven jullie volgen! Have fun en veel liefs van ons,
    Frank & Ditte

• 30 November 2006 - 14:57

Hilma:

Hoi Katja, dat was weer genieten van de verhalen en de foto*s.We hebben op oma haar verjaardag wel 12 x moeten aanhoren dat je gebeld had!Het was een gezellige dag(zelfs tante zuurpruim was er , en was zowaar best aardig. Alleen zag ze Aad voor mijn oudste zoon aan(gillend kon ik van het lachen wegduiken in de keuken, terwijl Aad zich goed moest houden en een super rooie kop kreeg(hij zag mij staan lachen in de keuken)maar durfde toch niet echt tante uit te lachen. En voor hij kon uitleggen dat hij getrouwd is met Corrie,was ze alweer over iets anders bezig.Je pa en ma zitten nu lekker op Tenerife, heel wat beter weer als hier-de winter lijkt nu toch in aantocht. Geniet ervan liefs Hilma en Nico en 2 neven.

• 30 November 2006 - 14:58

Hilma:

Leuk stuk op SBS, jammer van dat gebroken touwtje. Hilma

• 01 December 2006 - 10:52

Noortje:

Hai Katja,

ik kreeg op oma's verjaardag het adres van je site. Ziet er erg leuk uit! Leuk om nu eindelijk eens wat meer te zien van wat je nou eigenlijk daar allemaal uitvreet...Ennuh...gefeliciteerd he, met je status als een van Nederlands 50 meest begeerde vrouwen!
    Veel plezier nog!
    gr, Noortje

• 02 December 2006 - 08:39

Maaike:

Hee kat,
    Dat klinkt allemaal weer super zeg!!!! Nu pas de tijd gevonden/genomen om even je verhalen te lezen. Met de volleybal gaat het niet echt goed, nog maar 1 wedstrijd gewonnen, rest met 3-1 verloren...Maar vanmiddag gaan we het weer proberen tegen Ardito! Nou geniet nog verder en tot na de 19de!
    Liefs Maaike

• 02 December 2006 - 17:56

Marjan & Bente:

Hey Kat,
    Al je verhalen doen we terug verlangen naar mijn vakantie in NZ. Dolfijnen, tramping enz ik herken het allemaal. Geniet, geniet! En de groeten ook van Merel Geernaerts (collegaatje van me).
    Marjan

• 04 December 2006 - 19:49

Papa:

Lieve Pauline,
    Ja en hier regent het ook maar je kent het gezegde: Als het regent in Mei is April voorbij. Je Vader

• 08 December 2006 - 09:53

Af:

Ha Kat,
    Ik heb om het voor mezelf maar extra zuur te maken al je verhalen acter elkaar gelezen; wheeeeeeeeeeeh..al ben ik dan wel niet zo'n actief, avontuurlijk type....ook ik zou in a heartbeat lange kantoordagen ruilen voor een stevige hike....;) Geniet ervan en tot over een paar weekjes..
    X Af