Kiwi country - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van katja - WaarBenJij.nu Kiwi country - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van katja - WaarBenJij.nu

Kiwi country

Door: Katja

13 November 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Wat gaat de tijd hard als je het naar je zin hebt! De afgelopen week zijn Pauline en ik verder afgezakt naar het zuiden. Al met al hebben we een flinke afstand afgelegd, maar het is niet zo dat we het gevoel hebben veel te rijden. Per dag zitten we gemiddeld zo'n 2 a 3 uur in de auto, maar met diverse tussenstops voor wandelingen en lookouts.

Tairua en omgeving
Na mijn laatste bericht zijn we afgezakt naar de Coromandel Region. In Tairua woont Alison, journaliste tijdens het Fiji event. Vanuit haar huis kijk je zo het dorp en in de verte de zee over. Onze overnachtingspots lijken per stop beter te worden! Helaas is Alisons zoontje ziek en heeft ze geen tijd voor kiten. Ze wilde het zo graag leren... Uiteindelijk blijkt de wind echt mega vlagerig en varierend te zijn, dus ik heb zelf niet eens een goede sessie.
De volgende 2 dagen waait het echt van de planeten! Onze dagindeling bestaat dan ook grotendeels uit geschikte kitespots zoeken, die er aan deze kant van het schiereiland met aflandige wind niet blijken te zijn. Op een binnenmeertje ga ik nog wel even een uurtje het water op, maar voor Pauline is het veel te hard. Ik heb mn handen al vol aan mn kleinste kite. Gelukkgi vinden we daarna een super mooie afgelegen baai waar het prachtig wandelen is. Fel groene heuvels, super blauw water en geel/rood achtige rotsen; de kleuren zijn hier onbeschrijfelijk mooi!

Coromandel Forest
In het Corormandel Forest gaan we voor een hike. De mevrouw van het toeristencentrum raadt 2 korte standaard walks aan, want met die regen zijn de andere walks blubberig en nat. Nou, Pauline en ik hoeven elkaar nog niet eens aan te kijken... we gaan voor de echte hike!
En die valt niet tegen! In eerste instantie zijn we al helemaal blij dat het geen aangelegde paden zijn, maar gewoon natuurlijke ondergrond. Binnen een half uur wandelen neemt de "natuurlijkheid" met de meter toe: riviertjes over klauteren, over en onder omgevallen bomen kruipen, met handen en voeten naar boven klimmen => het echte werk dus. De terugtocht heeft een hoog "blij dat ik glij" gehalte. Na 2,5 uur aangekomen bij de auto zitten we dan ook goed onder de modder. Wat een top trip! Gaan we vaker doen...

Rotorua
Na een overnachting in Tauranga aan de kust (waar alweer de wind aflandig stond en de kites dus in de achterbak bleven) vertrekken we naar Rotorua. Dit stadje ligt landinwaarts in een vulkanisch actief gebied met een grote Maori cultuur (Maori zijn de native habitants van Niew Zeeland). Tijd voor enkele educatieve uitstapjes.
Allereerst een 'Hangi' diner (eten traditioneel in een speciale oven bereid) en een Maori znag/dans voorstelling samen met 200 Koreanen. Tja, het is hier nou eenmaal toeristisch.
De volgende dag een uitstapje naar Wai-o-tapu waar we verrast worden door de kleuren van de hete modderpoele, de zwavelbaden en de geysers: grijs, gifgroen, oranjerood en groen/blauw. Onvoorstelbaar dat de grond onder ons bestaat uit twee platen die langs elkaar schuiven en voor al deze activiteit zorgen. Zo'n 100 jaar geleden is hier nog een enorme uitbarsting geweest...
Een bezoek aan het museum en een ander vulkanisch park staan ook nog op de planning, maar eerst wat meer actie. We gaan raften!!
Echt super gaaf. Zes man in een rubber boot, 1 gids en maar peddelen. Na verschillende rapids komen we bij DE waterval: 7 meter hoog! De hoogste waterval ter wereld waar men met een raft afgaat, spannend. Zo drijvend en peddelend naar het randje is toch wel een beetje eng. Je weet dat er geen weg terug is en je weet dat de weg vooruit behoorlijk heftig is. "Get down, Get down!!" Iedereen zitten op de bodem van de boot en hop daar gaan we, een vrije val richting de bruisende en kolkende witte massa onder ons. Boven en onder zijn niet meer te onderscheiden en mn benen vliegen in het rond. Peddel vasthouden! Met mn andere hand trek ik mezelf terug in de boot. We zijn weer op rustig water. Wat super gaaf dit!
Na deze drukke dag hebben we toch nog energie om eens goed te gaan stappen. Tja, de afgelopen tijd hebben we gewoon de mogelijkheid niet gehad, dus we moeten het er vol van nemen! Super leuk met veel backpackers. Beetje dansen. NZ biertje drinken. Prima!

Taupo
Op het moment zijn we bij Kevin, een vriend uit Ruakaka, in Taupo. Wachtend op wind. Gister een mooie wandeling van 2 uur langs de rivier gemaakt in het zonnetje. 's avonds lekker BBQ-en. Nu breekt het zonnetje weer af en toe door en gaan de bomen enigszins heen en weer. Tijd om een kijkje te gaan nemen aan de lake side! Met op de achtergrond witte bergen zal het een mooie (en vooral koude) sessie worden. Eens kijken of we Pauline op het board kunnen krijgen...

Cheers!

• 13 November 2006 - 21:29

Bool:

Eeeeeeeeerste jeeeeej!! Hoef t toch niet te lezen, heb je net een half uur aan de foon gehad Hehe.. was weer ff gezellig heeey! Nouik ga ff lezen :)
    Dikke kus

• 14 November 2006 - 09:28

Jort:

wat een leven, heerlijk..... mooie foto's..

• 14 November 2006 - 12:18

Inge:

Haihai.....ziet er helemaal op zn Katja's uit! Echt een supergoeie zet om voor het begin van het werkende leven dit nog even mee te maken en te zien!!
    Ik ga maar een Kiwi eten....Ciao!! xx

• 14 November 2006 - 12:52

Hilma:

Hallo wat een foto zeg van jullie in die boot. Daar krijgen ze mij dus nooit meer in, want wij presteerden het om in Frankrijk met een kano een klein watervalletje te nemen, sloegen om en verzopen bijna. Weer prachtige foto*s. Oma moet alles verteld worden want alles wat mijn printer doet =NIET printen. Als je goede wind wil hebben, kom dan maar naar Nederland. Genoeg wind hier. Maar je kunt beter daar nog op zoek gaan naar een goede kite spot(de temperatuur is niet geweldig meer hier)Fijn weer even wat van je te horen, veel liefs Hilma Nico en je 2 neven.

• 17 November 2006 - 16:48

Eef:

Hejjj Kat, wat klinkt t allemaal weer super! Ook erg leuk dat ik ongeveer weet waar je het over hebt, al klinken jouw verhalen wel veel spannender! Kus

• 19 November 2006 - 11:02

Joep Athmer:

Lieve Pauline, beste Kataj.Beetje flauw watervalletje hoor ; ga maar eens in Queenstown kijken. En Pauline nogmaals van harte met je birthday. Wanneer wordt je nu wereldkampioen Kitesurfen ? En misschien kunnen jullie in NZ een dierenpraktijk met kiteschool beginnen. Vind trouwens Tsjester knapper dan die Maori krijger maar smaken verschillen. Liefs van de twee kleintjes en ons. Papa

• 19 November 2006 - 12:45

Andre En Liesbeth:

Lieve meiden,
    Allereerst Pauline, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoorde van Hanni dat jullie het langdurig gevierd hebben, geweldig.Alweer genoten van de verhalen. Ik begreep dat jullie nu op het Zuidereiland zitten, dus de trip wordt vervolgd. Ook daarvandaan wachten we weer op spannende verhalen! Liefs voor jullie beiden.

• 22 November 2006 - 10:11

Debora:

Heey Kat!
    Goede voorbereiding op een werkend leven denk ik zo! Jaloers! Zeker nu ik naar buiten kijk, het donker is, onwijs regent en ik stapels werk heb liggen! Geniet ervan!
    X Deboor

• 22 November 2006 - 17:57

Nanco:

Hee Kat, ziet er goed uit allemaal en wat een zon daarzo...Geniet er idd nog maar eventjes van. Ter info: Hier is alleen maar (horizontale) regen, een en al files, f*cking koud en hard werken natuurlijk ;) veel plezier!

• 22 November 2006 - 18:22

Jeroen En Gabi:

ke kitja het klinkt allemaal weer geweldig en we zijn al flink jaloers aan het worden.heel veel plezier en kite en hikse