Bula !!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van katja - WaarBenJij.nu Bula !!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van katja - WaarBenJij.nu

Bula !!!

Door: Katja

Blijf op de hoogte en volg

28 Oktober 2006 | Fiji, Suva

Waar moet je beginnen met vertellen, wanneer je in twee weken tijd zoveel hebt meegemaakt... Afgesloten van de buitenwereld, in een compleet andere cultuur en levensstijl op een tropische eiland genaamd Ono. Daar vond het Cindy Mosey Island Oddysey plaats; HET girls kite event. Laat ik de leukste elementen eruit pikken:

Vervoer per boot:
Op Kadavu en Ono zijn geen wegen, dus al helemaal geen auto's. Vervoer is dan ook per boot. In eerste instantie dacht ik bij een boottocht aan kleine vissersbootjes die gedeeltelijk gesloten zijn. Maar nee, het blijken uit de kluiten gewassen roeiboten te zijn met buitenboordmotor. Per boot een lokale bestuurder, 7 meiden en heel veel kitespullen.
De kitespot is ongeveer een half uur varen, het dichtsbijzijnde dorp ongeveer 10 minuten. Gezien de stevige wind en de flinke golven resuleert elke trip in een nat pak kleren en een hoop geklappertand.


Weer:
Dat brengt mij meteen bij het weer. Helaas laat de zon zich weinig zien. Met zo'n 23-26 graden voelt het vaak fris aan. Niemand rekent echt op dit weer, dus iedereen draagt de hele week dezelfde trui.

Meiden:
Met 25 kitende meiden in Fiji is toch wel heel speciaal. Je zou misschien enkele botsingen verwachten, maar iedereen blijkt het prima met elkaar te kunnen vinden. De groep bestaat uit 11 pro-girls en 14 social girls. Al vanaf de eerste dag wordt iedereen gemixd, dus sprake van een scheiding is er niet. De meeste "pro-girls" zijn meiden die 3 jaar geleden wedstrijden deden. Niet de normale groep van mijn PKRA wedsrijden dus. Hartstikke leuk om met deze groep op te trekken. Iedereen is al wat ouder (gemiddeld 28-30 denk ik) en relaxed. De meeste social girls komen uit Australie en Nieuw Zeeland. Ik heb dan ook flink wat slaapadressen op mijn lijstje, hahaha.
Met zoveel meiden is het lastig namen onthouden voor de Fijianen. Al snel hebben de bootbestuurders voor ieder van ons een bijnaam verzonnen. Mijn nickname is 'dredre' (uitspraak: ndree ndree), ofwel 'zij die altijd lacht'.

Bure:
We slapen in bures van 3-4 personen. Een bure is een rieten hutje met slechts houten bedden erin. Speciaal voor ons heeft de eigenaar Ali licht aangebracht dat 's avonds even aan kan. Meer heb je dan ook niet nodig.
Er zijn 2 normale wc's en 2 douches. Alleen dat laatste kan je niet meetellen, aangezien er 10 druppels koud water per minuut uitkomt. Een hele teleurstelling voor veel meiden.

Kiten:
Van de 7 dagen staat er 6 dagen flinke wind. Hoewel het weer dan tegenvalt, is de wind goed aanwezig. Af en toe staat er wat veel voor de social girls, maar voor ons is het prima. Van competitie komt het niet veel. Er wordt een freestyle single gevaren waarin ik 5de word. Verder is het clinics aan de social girls geven, downwinders van de ene naar de andere spot maken en vooral veel freeriden! Ik moet zeggen dat de achtergrond van palmbomen, blauw water en witte stranden mn vlieger erg goed staat.

Waterval:
Een dag waait het niet. s ochtends is er tijd om te snorkelen en te volleyballen (jaja, in Fiji wordt door de jongeren rond een uur of 5 s middags een potje gespeeld. Zonder tv en computer is dat hun manier van contact). s Middags gaan we naar de waterval van Kadavu. Een mooie boottocht door de mangrove, vervolgens een flinke klim door het woud met uiteindelijk een frisse duik in de poel van de waterval. Kiten is leuk, maar dit soort uitstapjes vind ik helemaal geweldig!

Village:
Op de vrijdagmiddag worden we al vroeg opgehaald van Nagara Point, onze kitespot. De kinderen van de lokale school hebben namelijk een voorstelling van zang en dans voorbereid. Al van verre zie je de kids zenuwachtig heen en weer rennen in afwachting van onze komst.
Vol overgave wordt er door de kleintjes gedanst en gezongen. Ook tot vermaak van hun ouders die gierend van het lachen over de grond rollen. Ik weet niet of ik daar nou zo blij mee zou zijn, maar het lijkt ze niet te deren. Na afloop geven ze ons allemaal een hand en bedanken ons voor onze komst. Vinaka (bedankt).
In het dorp worden we op thee getrakteerd en zingen de dorpsvrouwen voor ons. Spontaan staat een meisje van ongeveer 7 op en gaat midden in de kring dansen a la Shakira. Alexis (een gave meid uit onze groep) doet gelijk mee. Super! Al snel staat een groot deel zijn billen te schudden op de maat van het geklap. Jammer dat we voor donker weer terug bij onze bures moeten zijn.

Kortom:
Een geweldig avontuur waaraan ik prachtige foto's, herinneringen en vooral contacten overhoud. Nu hier in Nieuw Zeeland ga ik ook zeker bij de meeste meiden langs. Hier heb ik trouwens wel weer beschikking over alles dat mij in contact kan brengen met jullie. Mijn NZ nummer is 0064-2-11365015, dus daar kan op gesmst (of gebeld) worden! Bovendien kan ik heel makkelijk Skypen (skype: katjaroose), dus wie een account heeft, laat het me weten!!!
Ik ben nu in Auckland en ga morgen met een gehuurde auto naar het Noorden. Binnenkort daarover meer!

Moce (uitspraak: modee. Dag) Katja

  • 28 Oktober 2006 - 09:21

    Hans En Bep:

    Leuk weer eens wat van je te lezen, lekker dat je zo veel met je sport bezig kunt zijn.Tom gaat binnenkort naar Siberie, uitgezonden door Shell. Moet wat andere kleding meenemen dan jij denk ik.
    groetjes en veel plezier.

  • 28 Oktober 2006 - 12:06

    Hilma:

    Nou nou jij maakt wat mee !! Fijn van je te horen.Alle info gaat naar oma Roose. En hallo , zeg 23 graden lijkt mij toch een leuke temperatuur.Wij gaan hier langzaam aan de herfst in.Foto*s zijn erg mooi( om jaloers op te worden)Trouwens als je een trui een week aanhebt, dan flodder je hem maar uit in een beekje(aangezien 10 druppels water uit de douche te weinig zijn)Hang dat ding in de zon , en klaar is kees. Groeten en liefs , hopelijk tot snel weer een bericht van je. Hilma Nico.

  • 29 Oktober 2006 - 14:31

    Bool:

    Kattieee!! Klinkt wederom erg jaloersmakend! :) Haha maar gun t je wel he... Hoest in nieuw zeeland?? Ik ga wel ff skype installeren. Heb geloof ik nog een account, hoor je wel dan. Ojaaa en ik heb een nieuwe baan! Maar daar mail ik je wel over als ik tijd heb.. pff ben ineens druk druk..
    Nou dikke kus en genietse!!

  • 29 Oktober 2006 - 22:08

    Wendy:

    Aha, zo ist nou ;)
    Gaaf hoor, prima foto's en ik kom vanaf dinsdag langzaamaan jou richting op gevlogen (eerst Maleisie, daarna door naar Aus), maareh, is nog een boel uur vliegen verder zeker...

    Nou ja, ik wens je in ieder geval nog heeeeel veeeeeeeeeeel plezier!

    Liefs, Wendy

  • 30 Oktober 2006 - 20:43

    Jort:

    Vet hoor. Ik heb je toegevoegd aan skype....

  • 31 Oktober 2006 - 12:29

    Michelle:

    Hey Kat!!

    Weer iets om verschrikkelijk jaloers op te zijn zeg. Ziet er echt geweldig uit.
    Nou de laatste twee wedstrijden hebben we gelukkig gewonnen. Afgelopen zaterdag hebben we er wel voor moeten knokken maar daardoor wel 4-0 gewonnen.
    We blijven je op de hoogte houden.
    Genietse!!!
    Liefs Mies

  • 02 November 2006 - 13:00

    Inge:

    Hehe eindelijk...ik dacht dat je zelfs op dat eilandje nog wel wilde weten dat ik me bijzonder heb vermaakt een middagje kuip en met 0-4 winnen! Dus 100x gesmst, maar geen bereik voor jou, dus bij deze!
    Heeeerlijk joh verder daar...waarschijnlijk kennen ze naast de andere dingen die wij hier gewend zijn daar het woord 'moeten' ook niet. Ik hoor het zo'n 10.000 x per dag.... je moet je moet je moet, whaaaa.
    Maar supergaaf dus allemaal!!! En vanaaf heb je hopelijk bereik, ik zal ajax-austria wien doorgeven!

    Ciao! xx

  • 02 November 2006 - 13:01

    Inge:

    Hehe eindelijk...ik dacht dat je zelfs op dat eilandje nog wel wilde weten dat ik me bijzonder heb vermaakt een middagje kuip en met 0-4 winnen! Dus 100x gesmst, maar geen bereik voor jou, dus bij deze!
    Heeeerlijk joh verder daar...waarschijnlijk kennen ze naast de andere dingen die wij hier gewend zijn daar het woord 'moeten' ook niet. Ik hoor het zo'n 10.000 x per dag.... je moet je moet je moet, whaaaa.
    Maar supergaaf dus allemaal!!! En vanaaf heb je hopelijk bereik, ik zal ajax-austria wien doorgeven!

    Ciao! xx

  • 02 November 2006 - 13:02

    Inge:

    Oeps iets te ongeduldig met wachten tot de reactie verwerkt is maar ik moet ik moet ik moet ook snel verder met alles wat ik moet....alleen dat begrijpen computers nooit. xx

  • 02 November 2006 - 15:36

    Hilma:

    Hoi Katja, ik had ruzie met de printer(ik ben geen held met dat ding) om alles uit te printen voor oma. Belt oma op dat je gebeld had. Volgende dag komt ze hier en heb ik 62 x aan moeten horen dat je gebeld hebt.j.l weekend zat ze Nico door te zagen dat je gebeld had. Nou meid dat heeft indruk gemaakt!!! Hoop dat alles daar lekker gaat. Hier is het pet, regen en storm en nu echt dalende temperatuur. Maar ja het is al november tenslotte. Veel liefs Hilma Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 135000

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: